HJS:n toinen futsalvuosi toi mukanaan myönteistä kehitystä
Julkaistu: 26.05.2023 17.10

HJS:n toinen futsalvuosi toi mukanaan myönteistä kehitystä

Hämeenlinnan Jalkapalloseuran toinen futsalkausi paketoitiin huhtikuun alkupuolella. Paljon tapahtumia ja ennen kaikkea kehitystä sisällään pitänyt kausi oli HJS:n futsalvalmennuspäällikkö Jyrki Rohamon mukaan onnistunut.

”Asetetut tavoitteet saavutettiin niin pelaajamäärän kuin sarjoihin osallistumisten suhteen. Osallistuvien ikäryhmien määrä ja joukkueiden lisääntyminen menivät oikeaan suuntaan ja futsalia saatiin integroitua varsin mukavasti jalkapalloharjoittelun vierelle. Ensi syksylle tavoitteena on jatkaa samaa kehityskulkua ja se vaatii lisää tarkastelua eri ikäryhmittäin. Myös yleistä futsaltietoutta saatiin jaettua seuran sisällä ensimmäistä vuotta paremmin.”

HJS järjesti menneellä kaudella valmentajakoulutusta UEFAn C-kurssin muodossa.

”Koulutus oli onnistunut paketti kaikilta osin. Saimme positiivista palautetta kaikilta osallistuneilta. Koulutuksien avulla saimme edesautettua hämeenlinnalaisen futsalin tunnettuutta alueellisesti ja valtakunnallisesti esimerkiksi Palloliiton ja lännen alueen suuntaan. Mielestäni saimme niiden avulla hyvää vaikuttavuutta kaikkinensa ja HJS:n futsal on tutumpi juttu monille muillekin kuin pelkästään paikkakuntalaisille”, Rohamo kuvailee.

Menestystäkin tuli.

”Kilpailullinen tulos oli oikein hyvä. SM-tasolla P17-sarjassa joukkue sijoittui kuudenneksi ja oli hyvin lähellä neljän parhaan lopputurnausta. Pojat 2009 voittivat molemmat sarjat, joihin he osallistuivat. Lisäksi 2012- ja 2013-syntyneet hävisivät kauden aikana vain muutaman ottelun”, Rohamo kehuu.

HJS sai viime kaudelle myös miesten edustusjoukkueen. Alkukankeuksien jälkeen joukkue pelasi hyvän loppukauden ja sijoittui lohkossaan lopulta neljänneksi.

”Miesten tulo organisaatioomme saatiin maaliin, mikä oli hyvä juttu. Kehitys jatkuu ja seuraavana tavoitteena on luoda pelaajapolku myös futsalin puolelle junioreista aikuisiin”, Rohamo avaa.

Futsal integroitui mainiosti 2009-poikien jalkapalloharjoitteluun

2009-syntyneiden poikien ikäryhmä otti futsalin mukaan toimintaansa menneellä kaudella. Futsal olisi alkanut jo vuotta aiemmin, mutta sitä ei saatu vielä silloin mahtumaan harjoituskalenteriin.

”Aloite tuli tavallaan pojilta. Kysyimme, haluavatko he lähteä pelaamaan ja 30 poikaa ilmoittautui mukaan. Meillä oli vahvasti sellainen kulma, että saamme futsalista yhden pallollisen treenin lisää. Emme treenanneet lajia sen enempää, vaan keskityimme pelaamiseen. Hauskan kautta lähestyttiin ja se meni tosi hyvin. Kahdella jengillä pelattiin ja ihan täysillä jätkät aina vetivät”, kertoo ikäluokan vastuuvalmentaja Jouni Seppänen.

Futsal saatiin integroitua viikko-ohjelmaan mainiosti, sillä salivuoro oli päivänä, jolloin ei olisi muuten ollut harjoituksia. Kokemukset futsalharjoittelusta jalkapallon rinnalla olivat hyviä.

”Ei minulla ole kuin positiivista sanottavaa. Ja jos jätkiltä kysyisi niin varmasti heiltä saisi saman vastauksen. Laji opettaa jalkapallon perusasioita, kun 4 vastaan 4 pelataan eli esimerkiksi syöttämistä, liikkumista ja puolustamista. Ja hauskaahan se oli, eihän pojat olisi halunneet lopettaa pelaamista 1,5 tunnin vuoron jälkeen ollenkaan”, Seppänen nauraa.

”Onnistuimme myös siinä mielessä, että saimme muutaman futiksen lopettaneen kaverin pelaamaan vain futsalia. Laji ole niin totaalista kuin jalkapallo, joten se tarjoaa hyvän kanavan jatkaa harrastamista.”

Touhuaminen futsalpallon kanssa kehitti taitoja silmin nähden.

”Kyllä se vähemmän pelanneissa näkyy todella paljon. Ja laji mahdollistaa sen, että jätkät, jotka pelaavat 11v11-pelissä toppareina ovatkin ylempinä pelaajina. Peliälyllisesti se opettaa liikkumista, vastaan tulemista, kombinaatiopelaamista sun muita. Veskareille laji on ihan sikahyvää treeniä. Maalivahtimme oli vähän sillain, että ’Jouni, uskallanko sanoa, mutta tämä futsalveskarin homma on hauskempaa kuin futisveskarin.’ Veskareiden pallolliset taidot kehittyivät huimasti”, Seppänen hymyilee.

2009-syntyneet siirtyivät tälle kaudelle pelaamaan koko kentän 11v11-jalkapalloa, joka itsessään tuo mukanaan paljon uutta opeteltavaa. Viikkorytmitystä rakennettaessa futsal antoi tukea jalkapalloharjoittelun suunnittelussa.

”Laskin, että futsal on yksilötaitotreeni, jossa on paljon kosketuksia. Ilman futsalia suunnitelma olisi ollut erilainen, sillä sitten olisimme vetäneet enemmän sellaisia treenejä futiksessa. Siinä mielessä futsal ei ollut erillinen osa kokonaisuutta.”

”Lisäksi saimme Jens Pedersenin koutsiksi. Hän auttoi ja oli dedikoitu kaveri juuri futsaliin niin se ei lisännyt kuormaa muille. Toki hoidimme itse toimitsijahommat turnauksissa, mutta pelejä olisimme muutenkin olleet katsomassa niin siinä samalla ne menivät.”

Futsal jatkuu ikäryhmässä myös ensi kaudella.

”Katsotaan lähempänä, että otammeko mukaan futsaltreeniä ja -taktiikkaa mukaan. Mietinnässä on vielä myös, teemmekö kolme joukkuetta. Säästöpankki-areenassa ei ole niin hirveästi enää tilaa, joten futsalin puolelta löytyy lisävuoroja ja vielä suhteellisen halpoja. Ylipäätään näen, että tämä ei ole vain junnujen hommaa, vaan pelaamisesta hyötyisivät myös vanhemmat ikäluokat.”

HJS-futsalin ensi kauden suunnitelmista luvassa lisätietoja ensi viikolla.