B-tytöt varmistavat SM-sarjapaikan vakuuttavalla pelillä
B-tytötJulkaistu: 18.02.2024 13.39

B-tytöt varmistavat SM-sarjapaikan vakuuttavalla pelillä

Hämeenlinnan Jalkapalloseuran B-tytöillä on karsinnoissa pelattuna nyt kolme ottelua, joista tuloksena on yhtä monta voittoa. Kolmeen otteluun joukkue on venyttänyt vastustajan verkkoa 13 kertaa, kun samaan aikaan vastustajat ovat onnistuneet siinä vain kerran.

Eilinen kotiottelu Säästöpankki Areenalla oli kotijoukkueen näytöstä. Vierailija Tampereen Ilves lähetettiin kotimatkalle tylysti 6–0 (4–0) numeroin. HJS iski ensimmäisellä puoliajalla varsin nopeaan tahtiin neljä maalia ja pääsi laskettelemaan toisen puoliajan kahdella lisäosumalla kohti kesä SM-sarjaa.

HJS – Ilves 6–0 (4–0)
1–0 Hilda Eerola 11’
2–0 Hilda Eerola 17’
3–0 Minea Säteri 21’
4–0 Aino Lamberg 24’
5–0 Minea Säteri 48’
6–0 Aino Lamberg 54’

— Eilinen peli oli vahva esitys koko joukkueelta, mentiin alusta asti yhdessä ja kovaa. Pystyttiin jatkamaan samalla kovalla tasolla millä ollaan edellisetkin pelit pelattu ja parantamaan vielä viimeisimmästä. Alkukausi on sujunut hyvin, koska treeneissä on ollut koko ajan kova tekemisen taso. Myös treenattuja asioita ollaan saatu tuotua hienosti kentälle, summaa Terttu Rantanen joukkueen tähän astisia karsintoja.

— Eilen onnistuttiin maalinteossa hyvin ja sarjapaikan varmistus jo tässä vaiheessa on kyllä huikea juttu, jolle ei voi olla hymyilemättä. Kolme peliä ja kolme voittoa on aikalailla nappisuoritus ja peleistä näkee, että ollaan saatu paljon opittuja asioita kentälle. Joukkue on pelannut hyvin yhteen, vaikka mukana on pelaajia monesta ikäryhmästä. On ollut positiivista nähdä kuinka motivoitunut ja tehokas ryhmä saatiin kuorittua näihin peleihin ja kuinka ollaan voitettu isoja seuroja isoilla lukemilla, kommentoi joukkueen kantaviin voimiin lukeutuva maalivahti Linda Meltoranta talvikautta.

— Hieno voitto. Kuten Terttu sanoi, joukkue on treenannut erinomaisesti koko talven. Pelaajien fyysiset ominaisuudet ovat ottaneet isoja askelia. Yhteistyö ja harjoittelu naisten edustusjoukkueen kanssa sekä talenttivalmentaja Mikko Ranta ovat nostaneet rimaa arjessa. Parantunut kunto ja treenien kova tempo antavat tukevan selkänojan ja kovan itseluottamuksen, niinpä pelaajat pystyvät suorittamaan peleissä kovalla tasolla. Tästä on hyvä jatkaa karsintoja ja valmistautumista kohti kesää, kertaa joukkueen vastuuvalmentaja Juhana Peltomaa joukkueen suoriutumista.

Karsintojen sarjataulukko kolmen kierroksen jälkeen.

HJS–EPS 4–0 (3–0)
1–0 Liisa Sipola 20’ RP
2–0 Emmi Ylä-Soinimäki 27’
3–0 Aino Lamberg 30’
4–0 Hilda Eerola 52’

KuPS – HJS 1–3 (1–1)
0–1 Minea Säteri 4’
1–1 Pouta Ukkonen 26’ RP
1–2 Emmi Ylä-Soinimäki 78’
1–3 Wilma Autio 90+1’

NÄIN KARSINNOISSA PELATAAN

U18-tyttöjen SM-karsinnoissa pelataan kahdessa tasolohkossa viime kauden sijoistusten perusteella kymmenestä sarjapaikasta. A-lohkossa pelaavat viime kauden SM-sarjan viisi parhaiten sijoittunutta joukkuetta; HJK, ONS, FC Espoo, FC Honka ja Valtti. B-lohkossa viimekauden sijat 6.–9.; PKKU, EPS, HJS ja Ilves. B-lohkoa on täydennetty Ykkösen kolmen lohko voittajan; TPS, KPV ja FC Lahti, sekä SM-sarjan 10. sijoittuneen KuPS:n pelaamien esikarsintojen perusteella. Esikarsinnoista karsintoihin tiensä raivasivat FC Lahti ja KuPS. Kuuden joukkueen B-lohkosta jaossa on viisi paikkaa SM-sarjaan. Sarjan kuudes jatkaa pelejään Ykkösessä.

HJS:llä on karsinnoissa jäljellä vielä kotiottelu FC Lahtea vastaan perjantaina 23.2. kello 18:15 Säästöpankki Areenalla ja vieraspeli lauantaina 2.3. Pallokerho Keski-Uusimaan vieraana Hyrylässä kello 13:00.

Hämeenlinnan Jalkapalloseura Ry (HJS ry)

Härkätie 17, 13600 Hämeenlinna

Y-tunnus: 1582099-2