Yläkoulun aamuharjoittelu tähtää pelaajien kokonaisvaltaiseen kehittymiseen
B-tytötJulkaistu: 14.09.2023 17.40

Yläkoulun aamuharjoittelu tähtää pelaajien kokonaisvaltaiseen kehittymiseen

HJS:n yläkoululaisille järjestämä tämän lukukauden aamuharjoittelu alkoi tänään. Seura tarjoaa kaikille motivoituneille yläkouluikäisille HJS-pelaajille mahdollisuuden aamuharjoitteluun kerran viikossa.

”Aamuharjoittelulla on pari tarkoitusta: haluamme valmistella pelaajia toisen asteen aamuharjoittelua varten, ja pystymme varmistamaan lisäharjoittelua halukkaille pelaajille. Aamuharjoituksissa pelaajat saavat enemmän pallokosketuksia kuin joukkueharjoituksissa”, kertoo yläkoululaisten aamuharjoittelusta HJS:ssä vastaava valmennuspäällikkö Marko Johansson.

Aamuharjoittelu koostuu pääosin kentällä tapahtuvasta lajiharjoittelusta, mutta mukaan mahtuu myös kolme luentokertaa niin syys- kuin kevätlukukaudella. Tämän vuoden harjoittelu alkoi nimenomaan luennoilla, kun HJS:n fysioterapeutti Jaakko Puronaho luennoi pojille harjoittelun tukitoimista palautumisen näkökulmasta ja Palloliiton läntisen alueen tyttöjen aluevalmentaja Valtteri Kumpuniemi luennoi tytöille pelaajakehityspolusta ja mitä huipulle pääseminen vaatii.

Säännöllisessä yläkouluharjoittelussa käynnistyi tänään kolmas vuosi. Kumpuniemi on nähnyt HJS:n toimintaa ja ehtinyt arvioida sitä.

”Toiminta on mennyt ehdottomasti hyvään suuntaan. Ydinjuttu on, että kokonaisuus on kunnossa. Tietoiskut eri asioista, kuten esimerkiksi pelaajakehityspolusta ja palautumisesta ovat asioita, jotka pelaajien pitää tietää. Lisäksi on tärkeää, että treeneissä tekeminen on riittävän intensiivistä, pallo on tarpeeksi pelissä ja pelaajat liikkuvat riittävästi. Ilman tarpeeksi laadukasta kenttätoimintaa on vaikeaa tulla huipuksi, vaikka tukitoimet olisivat kunnossa. Täällä on ympäristö, joka tukee pelaajia, mutta vieläkin pystyy nostamaan tasoa.”

Palloliiton näkökulmasta yläkouluikäisten harjoittelun lisääminen on yksi tärkeä steppi, kun Suomessa kasvatetaan huippupelaajia.

”Tärkeää on ensinnäkin, että tätä kautta on helppo lisätä liikuntamäärää yhteistyössä koulujen kanssa. Se on tosi hieno juttu, että aikaikkuna löytyy aamuharjoittelulle. Päästään harjoittelemaan juuri pelaajille sopivia asioita pienemmissä ryhmissä, pelipaikkakohtaisia lajitaitoja ja saamaan enemmän henkilökohtaista palautetta. Se ei ole aina mahdollista joukkueharjoittelussa, jossa massa on isompi. Meille on tärkeää, että on olemassa tämä vaihe ja se on otettu tärkeänä osana huomioon meidän pelaajakehityspolussamme”, Kumpuniemi kertoo.

Minea Säteri on ollut aamuharjoittelussa mukana kaksi vuotta. Hänen mielestään mahdollisuus aamuharjoitteluun on näkynyt positiivisesti omassa kehityksessä. Aikaiset aamuherätyksetkään eivät treenipäivinä haittaa.

”Olen saanut hyvää lisätreeniä viikkoon aamuharkoista. Saan paljon enemmän yksilöllistä ohjaamista treeneissä. Aamutreeneistä saa myös virkeyttä koko päivään.”

Hän olisi valmis harjoittelemaan enemmänkin kuin kerran viikossa.

”2‒3 kertaa olisi vielä parempi.”

Mineaa kaksi vuotta nuorempi pikkusisko Minja aloittaa ensimmäisen vuotensa aamuharjoittelun parissa.

”Vähän olen kysynyt Minealta, että mitä täällä tehdään. Olen hyvällä fiiliksellä ja toivon kehittyväni lisää pelaajana. Tämän päivän luennolta sain hyviä vinkkejä, miten voin lisätä aktiivisuutta viikkoon. Omasta joukkueesta on aika paljon pelaajia myös mukana”, Minja sanoo.

Ensi viikolla paikalla on poikien lännen aluevalmentaja Teemu Eskola, ja poikien tunnelmia aamuharjoittelusta voi lukea ensi viikon torstaina.