HJS:n C-tytöt T15 Liigan Mitalisarjaan
Julkaistu: 19.06.2023 14.40

HJS:n C-tytöt T15 Liigan Mitalisarjaan

HJS:n C-tytöt varmistivat eilen pääsyn T15 Liigan mitalisarjaan (6 parasta). Sarja pelataan kahdenkertaisena eli otteluita tulee kymmenen pelikierroksen verran. Sarjan kolme parasta pakitaan mitaleilla.

Liigan kevätkierroksen jälkeen kolme ensimmäistä saavat mukaansa lähtöpisteet 1. 3 pistettä (FC Honka), 2. 2 pistettä (HJK) ja 3. 1 pisteen (Ilves). HJS-tytöt olivat kevätkierroksen kuudes. Mitalisarja antaa "nuorelle" joukkueelle kovan haasteen, sillä joukkue ei onnistunut saalistamaan kevätkierroksella pistettäkään muilta Mitalisarjan joukkueilta. Muita Mitalisarjan joukkueita ovat FC Hongan, HJK:n, Ilveksen ja HJS:n lisäksi PKKU ja KaaPo.

— Haaste on kova, mutta antaa meille loistavan mahdollisuuden kehittyä niin yksilö- kuin joukkuetasolla. Vaikka selvisimmekin Liigaan karsinnoista puhtaalla pelillä ja itse Liigassa tuli pari isompaakin tappiota, on peli kehittynyt monella osa-alueella paljon kevään aikana. Töitä on paljon edessä, mutta lähdemme luottavaisin mielin haastamaan kovia jengejä, kasvamaan, kehittymään ja valmistautumaan kauden ja kenties koko junioriputken päätavoitteeseen eli SM-lopputurnaukseen, analysoi joukkueen päävalmentaja Juhana Peltomaa Mitalisarjan lähtökohtia. Mitalisarja alkaa 29.7. kotiottelulla FC Honkaa vastaan.

— Mä olen tosi ylpeä meidän joukkueesta, että päästään pelaamaan tosi kovaan sarjaan. Ja vaikka kaikki pelit evät ole ollut aina kaikkein kauneinta jalkapalloa, niin olemme taisteleet kovaa, koska ollaan haluttu päästä siihen Mitalisarjaan ja pelaamalla Laura Kalmariin, kuvailee joukkueen kapteenistoon kuuluva Peppi Salo joukkueen tuntoja.

Myös kapteeni Vilma Qvist on Pepin kanssa samoilla linjoilla:

— Laura Kalmariin pääsy pelaamalla ja Liigan Mitallisarjaan nousu tuntuu todella hyvältä. Vaikka alkukauden pelit eivät ehkä sujuneet niin kuin olisimme joukkueena toivoneet, riitti meidän tulos silti Mitallisarjaan. Nyt edessä on vain kovia pelejä ja Laura Kalmarissa sitten nähdään mihin meidän taidot riittävät koko Suomen parhaita joukkueita vastaan.

Kaikki mitalisarjaan päässeet joukkueet varmistavat samalla myös pääsyn lokakuussa pelattavaan SM-lopputurnaukseen eli Laura Kalmari -turnaukseen. Turnaus pelataan Hämeenlinnassa 5.–8.10. Lopputurnaukseen Eteläliigalla on kymmenen kiintiöpaikkaa ja Pohjoisen Liigalla viisi. Näiden lisäksi mukaan pääsee aina järjestävä seura.HJS oli tietysti järjestävänä seurana jo "saavuttanut" turnauspaikan, mutta "varmisti" sen nyt myös urheilullisin perustein. Laura Kalmari 2023 -turnauksen paras joukkue saa myös paikan T18 SM-karsintasarjaan 2024. Kustakin seurasta voi kuitenkin olla SM-karsintasarjassa vain yksi joukkue, joten tarvittaessa otetaan käyttöön sarjojen täydennysmenettelysäännöt.

Eteläliigassa pelataan myös Jatkosarja, johon jäivät Liigan kevätkierroksen sijoille 7.–10. sijoittuneet FC Espoo, EPS, NJS ja Pallo-Iirot. Heidän lisäkseen SM-lopputurnauspaikoista tulevat kamppailemaan Lännen Ykkösen voittanut FC Nokia ja Etelän Ykkösen voiton jo varmistanut Valtti. Koska HJS on mukana Liigan Mitalisarjassa, on Jatkosarjasta jaossa vielä viisi paikkaa SM-Lopputurnaukseen.

HJS-tytöillä meneillään kaikkinensa erinomainen kausi

Myös muilla HJS-tytöillä menee varsin mallikkaasti tulosten valossa — seuran B-tytöt ovat tällä hetkellä T18 SM-sarjassa seitsemäntenä, tasapisteissä kuudentena olevan Valtti Unitedin kanssa, ja D-tytöt saavuttivat Lännen Ykkösen voittamalla paikan T13 Eteläliigasta. Ykkösen lohkon voittaminen tiesi D-tytöille myös paikaa T13-Helmariliigan 3. kierrokselle (24.–26.7.Eerikkilä).

T14 Helmariturnaus pelataan Eerikkilässä 19.–22.6. HJS:sta turnauksessa ovat mukana Aino Lamberg, Eda Oral, Janna Saviniemi ja Pihla Saarinen.

Hämeenlinnan Jalkapalloseura Ry (HJS ry)

Härkätie 17, 13600 Hämeenlinna

Y-tunnus: 1582099-2