Unelmana Kansallinen liiga ‒ hämeenlinnalainen naisfutis tähtää Suomen korkeimmalle tasolle
NaisetJulkaistu: 12.02.2024 09.55

Hämeenlinnalainen tyttöfutis on kulkenut viimeiset vuodet positiivisella kehityspolulla. HJS on vakiinnuttanut paikkansa T18 SM-sarjassa, ja C-tytöt sijoittuivat viime kauden Laura Kalmari -lopputurnauksessa kuudenneksi ja vuonna 2021 13:ksi. D-tyttöjen SM-lopputurnauksessa vuonna 2021 HJS ylsi pronssille. Myös tyttöpelaajien määrä seurassa on ollut ilahduttavassa kasvussa.

Kaksi vuotta sitten tyttöfutiksen jatkeeksi perustettiin naisten edustusjoukkue, joka on noussut pikavauhtia Nelosesta Kakkoseen. Nyt joukkueen toimintaa kehitetään uuden pitkän aikavälin strategian mukaisesti, jonka horisontissa siintää suurena unelmana Kansallinen liiga 2020-luvun lopussa.

”Tyttöpuolella aloitettiin pari vuotta sitten rakentamaan pelaajapolkua yläpäähän samaan tapaan kuin poikapuolella jo oli. Uskon, että pääasiassa omalla pelaajamateriaalilla tästä kaupungista löytyy rahkeet Ykköseen. Haaveilemme ja tavoittelemme aidosti, että voisimme joskus yltää jopa Kansalliseen liigaan asti”, sanoo päävalmentaja Joni Meltoranta.

Tavoite on tärkeä jo pelkästään siksi, että hämeenlinnalaisjuniorit näkisivät kasvattajaseuransa parhaana vaihtoehtona kehittymisensä kannalta.

”Meillä pitää olla joukkue vähintään Ykkösessä, jotta saamme pidettyä pelaajistamme kiinni pidempään eivätkä he lähde liian aikaisin paremman urheilullisen haasteen perään. Aiemmin parhaat pelaajamme lähtivät B-SM:n perässä muualle ja sitä kautta Kansalliseen liigaan. Nyt saamme pidettyä pelaajia täällä kauemmin oman SM-joukkueen kautta. Se luo jatkumoa, mutta sen vakiinnuttaminen vaatii edustuksen pelaamista korkeammalla tasolla”, Meltoranta toteaa.

”Katsotaan, mihin rahkeet riittävät tällä kaudella. Tarkoituksena on ainakin vakiinnuttaa asema Kakkosessa ja mahdollisesti vuoden päästä tavoitella nousua selkeämmin. Toki jos kaikki natsaa kohdilleen jo tänä vuonna niin miksi ei”, Meltoranta avaa.

Joukkue perustaa itsenäisen taustatiimin

Edelliset kaksi kautta joukkue osallistui samoilla pelaajilla niin B-tyttöjen kuin naisten sarjoihin parillakymmenellä pelaajalla. Tällä hetkellä naisten ja B:n ringissä pelaajia on yhteensä noin 40.

”Pelaajasopimuksia on allekirjoitettuna 19. Meillä on hyvä runko, josta iso osa on pelannut tai pelaa B-SM:ää. Siellä pelit ovat temmollisesti kovempia kuin naisten pelit, kun taas Kakkosessa peli on fyysisempää. Olemme myös saaneet muutaman pelaajan pääkaupunkiseudulta ja HyPSistä mukaan. Pelaajajatkumokin vaikuttaa lupaavalta C- ja D-tytöissä.”

Unelma vaatii onnistuakseen urheilullisen puolen lisäksi kentän ulkopuolisten asioiden parantamista. Naisten joukkueelle on luotu oma taustatiimi, kun viime kaudella myös se oli naisten ja B-tyttöjen yhteinen.

”Järjestämme ensimmäistä kertaa maksullisia ottelutapahtumia, joka vaatii monien asioiden huomioimista. Tavoitteena on muun muassa rakentaa paikallista kumppaniverkostoa sekä kehittää viestintää ja markkinointia. Varainkeruuseen ja muihin rooleihin tarvitaan ihmisiä, joten tarkoitus on täydentää ja ammattimaistaa taustajoukkoja seuraavien vuosien aikana”, Meltoranta mainitsee muutaman esimerkin.

”Saamme hyvää tukea B-tyttöjen valmennukselta ja talenttivalmentaja Mikko Rannalta, joka koordinoi sitä toimintaa. Minä tarkastelen toimintaa myös seuran hallituksesta käsin. Valmennuspuolella tarvitaan mahdollisesti lisäapua jatkossa, jos itselläni menee enemmän energiaa taustalla. Hyvän startin olemme tälläkin saralla saaneet, sillä saimme pidettyä vanhat taustat mukana ja uusia on liittynyt joukkoon”, Meltoranta kiittelee.

Nousua Kakkoseen arvostetaan

Meltoranta iloitsee, kuinka HJS:n Kakkoseen nousun arvo on ymmärretty laajemmallakin tasolla kuin pelkästään omassa futiskuplassa. Hän näkee naisfutiksen omaavan Suomessa samaa potentiaalia kuin maailmalla.

”Meidät on otettu mukavasti vastaan kumppanimarkkinoilla. Naisfutis kasvaa maailmalla kohisten ja potentiaalia on kumppaneiden näkökulmasta, sillä naisfutiksen tukeminen koetaan vastuullisena tekona esimerkiksi tasa-arvonäkökulmasta. Naisten joukkue on tyttöpuolen menestyksenkin kautta noteerattu”, Meltoranta kertoo.

”Laadukkaalla toiminnalla budjetti on Kakkosessa 60 000 euroa. Naispuolella Kakkosen ja liigan välillä ei ole niin valtavaa eroa budjetissa kuin miespuolella. Kakkosen joukkueen ja Kansallisen liigan keskikastin budjettiero on noin 100 000 euroa. Se on selvää, että tavoitteemme vaatii uusia euroja taakse”, Meltoranta avaa kulupuolta.

Loppujen lopuksi tavoitteena on rakentaa vakavasti otettavaa toimintaa ja sellainen taso, joka houkuttelee pelaajia, yleisöä, junioreita ja kumppaneita. Samalla pohditaan keinoja, joilla taklataan tiettyjä hämeenlinnalaisen jalkapallon ongelmia.

”Kansallisessa liigassa pelaa monia HJS-taustaisia ”2000-luvun tähtiä”. Jos he päättäisivät joskus palata kaupunkiin, olisi meillä tarjota sellainen ympäristö, jonne voi urheilullisessa mielessä tulla. Aikuisikään tullessaan moni pelaaja karkaa opiskeluiden perässä muualle ja ylipäätään tyttöpuolella lopettamisikä tahtoo olla aika nuori, joten vastauksia tämäntyyppisiin asioihin pohditaan samaan aikaan.”

Haaveiden tavoittelu alkaa tänä vuonna Kakkosesta, joka on HJS:lle kokonaan uusi maailma.

”Paljon on hommia edessä, joita pyrimme tekemään mahdollisimman laadukkaasti. Pääasia on pitää urheilullinen puoli kunnossa, ja se lopulta luo pohjan ja määrittää jatkon”, Meltoranta muistuttaa.