VAPAAEHTOISET: Savikkomaan perheessä pyörii positiivinen jalkapallorumba
Julkaistu: 08.04.2022 13.00

VAPAAEHTOISET: Savikkomaan perheessä pyörii positiivinen jalkapallorumba

Kun Savikkomaan perheessä on työ- ja koulupäivät takana, ei iltatekemistä tarvitse erikseen keksiä. Jalkapallo on vienyt nelilapsisen perheen mukanaan ja perheen isälle Sami Savikkomaalle IIttala-Hämeenlinna-Iittala-reitti ja Pullerin ympäristö ovat tulleet tuttuakin tutummiksi. Kaikki perheen lapset, Sanni, Matias, Miska ja Siiri, harrastavat jalkapalloa, joten harjoituksia ja pelejä riittää lähes viikon kaikille päiville.

“Sanni pelaa kuudetta kauttaan HJS:n 2010-syntyneiden joukkueessa, Matias pelaa neljättä kauttaan Iittalan Pallon 2012-syntyneissä, Miska on pelannut useamman vuoden HJS:n 2014-syntyneissä ja Siiri on ollut vuoden verran HJS-naperoissa", Savikkomaa kertaa.

Kaikki perheen lapset ovat aloittaneet jalkapalloilun HJS:n naperotoiminnassa, jonka kautta myös isä-Savikkomaa ampautui mukaan HJS:n toimintaan.

“Sannin kautta lähdettiin kokeilemaan futista ja sille tielle jäätiin. Seurasin naperotoimintaa ensin vuoden kentän laidalta ja sitten ajattelin, että miksen voisi itsekin olla mukana. Homma on sittemmin vähän paisunut muiden lasten myötä”, Savikkomaa muistelee.

Savikkomaan vapaa-aika on hyvin jalkapallopainoitteista, sillä hän toimii HJS:ssä E-D-tyttöjen valmennuksessa, 2010-tyttöjen joukkueenjohtajana ja napero-ohjaajana. Iittalan Pallossa mies toimii valmentajana ja joukkueenjohtajana 2012-pojissa. Ainoastaan 14-syntyneen Miska-pojan joukkueessa hän ei ole mukana – paitsi salibandyn puolella apuvalmentajana.

“Kaikkien lapsien joukkuetoiminnassa olen siis jollain tavalla mukana. Kaikki lapset pelaavat myös salibandya Kalvolan Keihäässä.”

Jonkin verran se ottaa, mutta paljon enemmän se antaa

Omaa vapaa-aikaa ei futis- ja salibandykausien ollessa käynnissä juurikaan ole. Kesän pelitkin odottavat jo ovella ja kiirettä tulee pitämään. Savikkomaa myöntää, että välillä hengästyttää, mutta ei anna sen häiritä.

“Kyllä kaikki on sen arvoista. En minä tätä muuten jaksaisi tehdä näin laajassa mittakaavassa. Tämä antaa minulle kaikenlaista iloa. Lasten onnistumiset, muidenkin kuin omien, kentällä palkitsee isosti. Futis on ollut aina lähellä sydäntä ja vetänyt puoleensa”, itsekin jalkapalloa pelannut ja tuomarina toiminut Savikkomaa kertoo.

“Olen koittanut vähän keventää, mutta täällä minä edelleenkin pyörin. Siirryin joukkueenjohtajaksi, ettei minun tarvitsisi aina olla läsnä, mutta olen silti koutsaamassa, koska tyttö pitää tänne kuitenkin kuljettaa”, Savikkomaa nauraa.

Vanhempien roolijako lasten harrastusten suhteen on selvä.

“Minä hoidan harrastusrumban ja vaimoni hoitaa enemmän koti- ja koulupuolta. Saan appiukolta kuskausapua nuoremman pojan kanssa. Hän kuljettaa Miskaa HJS:n treeneihin, kun kaikki treeniajat eivät aina ihan natsaa kohdilleen”, Iittalasta Hämeenlinnaan myös töiden puolesta ajava Savikkomaa sanoo.

HJS:ää Savikkomaa kuvailee lämpimästi.

“Tämä on hyväntuntuinen seura, jossa on arvot kohdillaan.”